Megkapta az engedélyt a vasúti közlekedési hatóságtól a Hungária körútnál létesülő új megálló építésére, ahol a hatvani és az újszász-szolnoki vasútvonal személy- és zónázó vonatainak (S80, Z80, S60, Z60) utasai kapnak majd fontos átszállópontot elsősorban az 1-es villamosra, de a 37-es, 28-as és 62-es villamosokra, továbbá a 9-es buszra – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója Facebook-oldalán. Meg lehet majd innen közelíteni a Közlekedési Múzeum új épületét, a környező lakóterületeket, az Operaház Eiffel Csarnokát, a Hidegkuti Nándor Stadiont és a Népliget északi részét is.
Az előzetes forgalmi modellezések azt mutatják, hogy a megálló napi forgalma el fogja érni a 10 000 főt, vagyis Zugló jelentőségéhez lesz mérhető ezen a fontos elővárosi folyosón, főleg az 1-es villamossal való kapcsolat miatt. A Rákosnál szétágazó hatvani, 80a jelű és újszászi, 120a jelű vonal együttesen 42 ezer ingázót szolgál ki. Régi terv az, hogy a Hungária körút keresztezésénél létesüljön új megálló a vonatok számára, hisz ma Kőbánya felsőtől a Keleti pályaudvarig a vonatok nem állnak meg, a belvárost körülvevő irodai, munkahelyi, kereskedelmi zónát feltáró körgyűrűs 1-es villamosra nem lehet átszállni.
Fotó: Vitézy Dávid Facebook oldala
A Közlekedési Múzeum megálló igényes építészeti kialakítására garancia, hogy terveit magának az új múzeumnak a nemzetközi építészeti tervpályázata eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a Budapest Fejlesztési Központ a Diller Scofidio + Renfro építésziroda segítségével, miután a tervezési szerződés ezen elemét a BFK átvette a Múzeumtól. A beruházást a BFK a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel konzorciumban készíti elő és valósítja meg, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett, a MÁV-val együttműködésben.
Fotó: Vitézy Dávid Facebook oldala
Három vágányhoz három peron készül, erre azért is van szükség, mert itt az ívben fekvő vágányok más-más magasságban futnak. Teljesen akadálymentes lesz a megálló a peronokról összesen öt lift is visz majd az észak-déli aluljáróba a lépcsők mellett. Az aluljáró a két kijárat felé szélesedik, a déli a múzeum előtere, illetve a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út felé vezet, az északi pedig a Hungária körút, valamint a MÁV telep első utcája felé. Az aluljáró fala a tervek szerint egy műalkotásnak is helyet ad majd.
Következő lépésben a Budapest Fejlesztési Központ megrendelésében a kiviteli tervek 2022 elejére elkészülnek, így a kivitelezés is megkezdődhet jövő nyáron a Keleti pályaudvar – Kőbánya-felső szakasz fejlesztése keretében, hiszen ez benne van opcióként a szerződésben. Az új megálló tervei a most épülő harmadik vágányhoz illeszkednek, maga a vasúti megállóhely 2024-re készülhet el.
Kerékpártárolók is lesznek a megállónál, a tervek szerint 120 bringát hagyományos, 30-at zárható tárolókban lehet majd lerakni.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (https://budapestvasut2040.hu/) egységben kezeli az elővárosi vasúthálózatot és fejlesztésének kérdését. Az egyes vonalak kapacitásnövelő rekonstrukciói és a vonalak között szükséges belső összekötő elemek tervezésén kívül tartalmazza új megállók létesítését, ahol lakott területek, illetve a városi közlekedés vonalaira lehetséges átszállás miatt erre szükség van (https://bfk.hu/fejlesztesek/uj-vasuti-megallok-budapesten/).
Még mindig a 80a, illetve 120a jelű vonalaknál maradva Kőbánya-felső – Rákos – Rákosliget között is tervezik a többletvágány építését, hogy sűríteni lehessen az elővárosi közlekedést (https://bfk.hu/…/kobanya-felso-rakos-rakosliget-vasuti…/). A fejlesztés során majd Kőbánya-felső peronjai a városi közlekedés megállóihoz közelebb kerülnek az Élessarokhoz, és a 120a vonalon több új megálló létesítését is vizsgálják.
Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala